torsdag 5 april 2012

Next in line


Nu när min senaste sjal är färdig då får jag ju lov att börja med något nytt, så säger ju "sticklagen"  =). För några år sedan köpte jag några nystan Drops Safran i färgen korall för jag hade fått för mig att jag skulle sticka en sommarkofta. Garnet blev liggandes och annat kom emellan. Nu är det vår igen och sommarkoftsbehovet känns större.
Jag är inte så väldigt förtjust i att sticka i bomull, det blir liksom randigt för jag stickar lite lösare på avigan. Då kan man ju tycka att jag borde sticka med ett 1/2 nr mindre stickor på avigan, men se det går inte, för då måste man ju komma ihåg att byta stickor och sen byta tillbaka också. Sånt klarar mitt minne inte av.
Så jag var lite tvungen att hitta ett mönster som 1) stämde med mitt garn, 2) var somrigt, 3) hade nån sorts mönster och inte så mycket slätstickning samt 4) var fint. Jag hittade eyelet-chemise  och har redan satt igång.

3 kommentarer:

  1. Annars om du inte ska ha knäppning fram kan man köra på rundstickor! Ärmar går jättebra på rundstickor/strumpstickor! Ha en skön Påsk!

    SvaraRadera
  2. Om du har rundstickor med utbytbar tip kan du ha olika storlek i var ände.

    SvaraRadera
  3. Aha! Olika storlekar på tipparna! Det hade jag aldrig kommit på själv. Måste testas. Tack!

    SvaraRadera